Het geld van de toekomst/Goedkoper dan de groothandel?
← | → |
Het volgende voorbeeld geeft een voorproefje van de dingen die ons te wachten staan.81 U kunt het computerspelletje Virtual Vegas Turbo Blackjack in de winkel kopen voor 29,95 dollar of downloaden van het net voor 2,95 dollar: een tiende van de ‘normale’ detailhandelsprijs. De president-directeur van Virtual Vegas, David Herschman, heeft uitgerekend dat hij, zelfs met deze drastische prijskorting voor het net, op een verkoop via het net toch nog meer verdient dan op een verkoop in de winkel. Elke 29,95 dollar van de cd-romversie van het spelletje moet ook geld opleveren voor de kosten van de groothandel en de winkelier, voor de productie-, verpakkings- en transportkosten, voor verkoopprovisie en onbetaalde rekeningen. Na aftrek van al deze kosten bedraagt het inkomen voor Virtual Vegas 4,50 dollar, waaruit Herschman zijn eigen medewerkers en de infrastructuur van de tussenpersonen in de distributie en de productiestappen moet betalen. Elke 2,95 dollar voor een kopie van het spelletje dat betaald wordt met CyberCoin en via het net wordt geleverd, kost hem slechts 26 cent, en geeft dus een winst van 2,69 dollar. Tegen de webprijs zullen veel meer eenheden worden verkocht. Herschman vat het als volgt samen: ‘De winstmarge op het net is enorm. We maken het één keer en we kunnen het verkopen van hier tot in de eeuwigheid.’
Bovendien is dit nog niet het einde van de strijd om de kosten te drukken: Digital Equipment Corporation lanceert haar Millicent betaalproduct als concurrent van Cybercoin en belooft de kosten van een transactie op het web te verlagen van 26 cent tot een orde van grootte van 0,1 cent (inderdaad, eentiende cent!).
Van andere ondernemingen, zoals Citibank, Verifone en Microsoft, weten we al dat ze soortgelijke producten aan het ontwikkelen zijn, waardoor we de zekerheid hebben dat deze kosten laag zullen blijven.