Nieuwe Producten Bedenken
Gijs van Wulfen kwam in de praktijk achter het ‘geheim’ van een geslaagde start van innovatie: het slaan van een brug tussen de managementpraktijk van vandaag en creativiteit en weer terug.
In het boek Nieuwe Producten Bedenken (2006) presenteert hij een praktische innovatiemethode waarmee je de innovatiepijplijn snel en effectief kunt vullen met aantrekkelijke intern gedragen nieuwe ideeën voor producten of diensten.
De aanpak bestaat uit vijf stappen en heet VOORT®. Dit staat voor:
- Vertrekken,
- Ontdekken,
- Ontwikkelen,
- Reflecteren en
- Terugkeren.
De vijf belangrijkste voordelen zijn:
- Zelfstandig—Je bent met collega's in staat zélf nieuwe concepten te bedenken in plaats van ze in te kopen bij marketing-, design- of innovatiebureau's.
- Gestructureerd—Een gestructureerd inspirerend innovatieproces in plaats van een 'losse' brainstorm of ad-hoc workshop.
- Concreet—Minimaal drie aantrekkelijke nieuwe productconcepten in de vorm van concrete mini new business cases in plaats van vage ideeën of 'moodboards'.
- Draagvlak—Intern draagvlak bij collega’s en management, omdat zij zelf betrokken zijn in het proces in plaats van 'not invented here'.
- Klantfocus—De concepten worden bij de start al ontwikkeld en getoetst vanuit het perspectief van de klant in plaats van vlak voor de marktintroductie.
Er zijn facilitators getraind en gecertificeerd om de VOORT-methode professioneel te faciliteren. VOORT zorgt zo voor een vliegende start van het innovatieproces.
Alle brainstormtechnieken uit VOORT zijn gevangen op Parel:Categorie:VOORT.