Kennis: verschil tussen versies
(17 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 4: | Regel 4: | ||
==Kennis Pecha Kucha van Minisages== | ==Kennis Pecha Kucha van Minisages== | ||
===Doel=== | ===Doel=== | ||
[[Afbeelding:Doel.png]] | [[Afbeelding:Doel.png]] | ||
Het doel van deze presentatie is om aan de hand van de theorie van kennis en leren te bekijken hoe we innovatiever met Confluence kunnen omgaan. In het dit eerste gedeelte schep ik een context waarna we in het tweede gedeelte concreet gaan kijken naar het gebruik van Confluence. | |||
===Wat is Kennis?=== | ===Wat is Kennis?=== | ||
Regel 27: | Regel 23: | ||
[[Afbeelding:African_community.png]] | [[Afbeelding:African_community.png]] | ||
Practice heeft betrekking op gezamenlijke activiteiten, waarbij al doende wordt geleerd. Zie bijvoorbeeld deze Afrikaanse stam die een bepaalde dans onder de knie probeert te krijgen. | Practice heeft betrekking op gezamenlijke activiteiten, waarbij al doende wordt geleerd. Zie bijvoorbeeld deze Afrikaanse stam die een bepaalde dans onder de knie probeert te krijgen. Een ander voorbeeld zijn de iPhone workshops die eerdaags gegeven worden. | ||
===Pair programming=== | |||
Dit is ook een goed voorbeeld van Practice: pair programming. Twee programmeurs zitten achter een computer te werken aan dezelfde stuk code. De een is degene die het toetsenbord bediend en de code dus daadwerkelijk schrijft. De tweede heeft een meer controlerende en vooruitdenkende taak. | |||
===Community=== | ===Community=== | ||
[[Afbeelding:gamescommunity.jpg]] | [[Afbeelding:gamescommunity.jpg]] | ||
Community heeft betrekking op elkaar leren kennen en gemeenschapsvorming, waardoor het verantwoordelijkheidsgevoel wordt versterkt. Neem bijvoorbeeld deze game community. Mensen leren elkaar | Community heeft betrekking op elkaar leren kennen en gemeenschapsvorming, waardoor het verantwoordelijkheidsgevoel wordt versterkt. Neem bijvoorbeeld deze game community. Mensen leren elkaar kennen door tegen elkaar te gamen en door tips en tricks met elkaar uit te wisselen. Een ander voorbeeld is de Flex Usergroup community waar sommigen van jullie lid van zijn. | ||
===Identity=== | ===Identity=== | ||
[[Afbeelding:koninginnedag.jpg]] | [[Afbeelding:koninginnedag.jpg]] | ||
Deelnemers ontwikkelen een gemeenschappelijke taal en gaan uitstralen waar ze trots op zijn. Hierdoor | |||
Deelnemers ontwikkelen een gemeenschappelijke taal en gaan uitstralen waar ze trots op zijn. Hierdoor ontstaat er een identiteit. Hierbij kan je denken aan het oranjegevoel tijdens Koninginnedag, maar ook aan "The way to go" slogan of het woord innovatie waarmee E-id geassocieerd wil worden. | |||
===Meaning=== | ===Meaning=== | ||
Door uitwisseling van kennis en ervaring ontstaan nieuwe gezamenlijke formuleringen, interpretaties, definities ofwel betekenissen. | Door uitwisseling van kennis en ervaring ontstaan nieuwe gezamenlijke formuleringen, interpretaties, definities ofwel betekenissen. Met behulp van deze Pecha Kuch presentatie probeer ik ook een soort context te creeeren die we in het tweede gedeelte nodig hebben om betekenis te geven. | ||
===Belang van Kennis en leren=== | ===Belang van Kennis en leren=== | ||
Waarom is | [[Afbeelding:ferrari.png]] | ||
Waarom is kennis en leren zo belangrijk? We leven tegenwoordig in een snelle wereld. Business die snel verandert, globalisering, nieuwe technologieën, innovatie, bottom-up management. Dit zijn allemaal voorbeelden die leiden tot hogere eisen aan het kennisniveau van de organisatie. Om dit hogere kennisniveau te bewerkstelligen zullen organisaties structureel aan kennisborging moeten doen. | |||
===Gisteren: Web 1.0=== | ===Gisteren: Web 1.0=== | ||
[[Afbeelding:webontwikkeling.jpg]] | |||
Die kennisborging kunnen we faciliteren met internet technologie. Zoals je ziet op het plaatje heeft er in de afgelopen jaren een ontwikkeling plaatsgevonden van het web. We begonnen in de jaren negentig met Web 1.0: het klassieke internet waarbij iemand iets op internet publiceerde en anderen dit konden lezen. | |||
===Nu: Web 2.0=== | ===Nu: Web 2.0=== | ||
[[Afbeelding:web2.0.jpg]] | |||
Nu bevinden we ons in de web 2.0 periode. Gebruikers hebben door tools zoals wikis en weblogs de mogelijkheid om zelf content te creeeren en publiceren. Doordat gebruikers met deze tools snel en makkelijk met elkaar in contact treden kan er kennis worden uitgewisseld. Web 2.0 is daarom in de basis een sociale ontwikkeling. | |||
===Metadata=== | |||
[[Afbeelding:vuilnis.jpg]] | |||
Groeiende informatiestromen, overload aan informatie, het wordt een puinhoop. Het wordt steeds moeilijker om de juiste informatie te vinden en de productiviteit neemt af. Om informatie toch vindbaar te maken en te voorzien van betekenis, is het belangrijk om te taggen. Een tagcloud maakt het mogelijk snel en eenvoudig informatie te ontsluiten. | |||
===Taxonomie=== | |||
[[Afbeelding:boom.png]] | |||
Van oudsher proberen we informatie al op een bepaalde manier te structureren. Dit proberen we meestal via een boomstructuur te doen wat een taxonomie wordt genoemd. In Confluence maken we ook gebruik van taxonomieen. De meeste space pagina's worden gestructureerd in de fases van het ontwikkelproces. | |||
===Folksonomie=== | ===Folksonomie=== | ||
Regel 55: | Regel 73: | ||
Met stip op nummer één is de folksonomie. Duizenden mensen hangen eigen trefwoorden aan blogpostings, bookmarks, filmpjes en muziek en scheppen zo een taxonomie goed aansluit bij het huidige taalgebruik en de cultuur. Het volk heeft het voor het zeggen, tagt zich te pletter, bundelt ze en leert elkaar kennen. | Met stip op nummer één is de folksonomie. Duizenden mensen hangen eigen trefwoorden aan blogpostings, bookmarks, filmpjes en muziek en scheppen zo een taxonomie goed aansluit bij het huidige taalgebruik en de cultuur. Het volk heeft het voor het zeggen, tagt zich te pletter, bundelt ze en leert elkaar kennen. | ||
=== | ===De Long Tail=== | ||
Een economisch model die veel zaken rondom Web 2.0 kan verklaren is de Long Tail. In essentie komt deze theorie erop neer dat producten waar weining vraag naar is een groter aandeel in de markt innemen dan de producten waar wel veel vraag naar is. Door Web 2.0 kan iedereen een producent zijn en zo inspringen in niche markten. | |||
===Esmee Denters=== | |||
Esmee Denters is een voorbeeld van de Long Tail. Er had nog nooit een cd van haar in de winkels gelegen maar door een filmpje op youtube te plaatsen is ze toch wereldberoemd geworden. Het internet biedt een oneindige schapruimte voor niche producten zonder beperkt te worden door fysiek ruimtegebrek. | |||
===Morgen: Web 3.0 Semantic Web=== | ===Morgen: Web 3.0 Semantic Web=== | ||
Regel 65: | Regel 85: | ||
===Verschil tussen Web 2.0 en Web 3.0=== | ===Verschil tussen Web 2.0 en Web 3.0=== | ||
[[Afbeelding:webvanentiteiten.png]] | |||
Het huidige web is vooral een web van documenten. Het semantic web geeft betekenis aan entiteiten in webpagina's en relaties tussen entiteiten en maakt deze beschikbaar voor het hele internet. De betekenis van entiteiten blijft dus niet beperkt tot een enkele webapplicatie. Door semantische databases met elkaar te koppelen wordt dit mogelijk. | |||
===Voorbeeld Paris=== | ===Voorbeeld Paris=== | ||
[[Afbeelding:Paris.png]] | [[Afbeelding:Paris.png]] | ||
Neem bijvoorbeeld de woorden Paris Hilton. De meeste mensen zullen waarschijnkijk aan deze dame denken in plaats van het Hilton Hotel in Parijs. De betekenis, oftewel de semantiek, van de twee woorden kan verschillend worden opgevat. | Neem bijvoorbeeld de woorden Paris Hilton. De meeste mensen zullen waarschijnkijk aan deze dame denken in plaats van het Hilton Hotel in Parijs. De betekenis, oftewel de semantiek, van de twee woorden kan verschillend worden opgevat. Wanneer het web begrijpt dat je het hotel bedoeld, kunnen er aanvullende diensten worden aangeboden zoals vliegtickets. Dit maakt het web nog waardevoller. | ||
===Tot slot=== | |||
We gebruiken Confluence nu al twee jaar voor de vastlegging van onze kennis rondom projecten maar we gebruiken het eigenlijk al twee jaar op dezelfde manier. Het kan geen kwaad om eens kritisch te kijken naar het gebruik van Confluence want stilstand is achteruitgang. En dat is iets waar we ons tegen moeten wapenen! | |||
==Backup Slides== | ==Backup Slides== | ||
===Lifehacking=== | ===Lifehacking=== | ||
===Wisdom of the Crowds=== | ===Wisdom of the Crowds=== | ||
=== Communities=== | === Communities=== | ||
===Impliciete Kennis (tacit)=== | ===Impliciete Kennis (tacit)=== | ||
Regel 101: | Regel 124: | ||
Je impliciete kennis zit opgesloten in je vaardigheden die je nodig hebt om je kennis toe te passen. Deze vaardigheden doe je op door ervaring, door dingen uit te proberen en door te kijken naar andere, meer ervaren mensen. Dit proces van vaardigheden opdoen noemen we een leerproces. | Je impliciete kennis zit opgesloten in je vaardigheden die je nodig hebt om je kennis toe te passen. Deze vaardigheden doe je op door ervaring, door dingen uit te proberen en door te kijken naar andere, meer ervaren mensen. Dit proces van vaardigheden opdoen noemen we een leerproces. | ||
===Social bookmarking=== | |||
Een ander belangrijk web 2.0 concept is social bookmarking waarbij favoriete internetpagina’s gedeeld kunnen worden. Naast het internetadres kan er ook weer metadata worden toegevoegd in de vorm van tags. De meerwaarde van social bookmarking zit hem in de kracht van het grote getal. Alle bookmarks tezamen vormen een grote collectieve repository die met elkaar gedeeld en in relatie gebracht kunnen worden met bookmarks van anderen. | |||
===Introductie=== | |||
Goedeavond allemaal. Welkom bij deze presentatie over kennis en leren en ook experimenteren. Naast dat deze sessie wordt gefilmd en ik een microfoon draag, geef ik deze presentatie ook op de Pecha Kucha manier. Pecha Kucha is een concept waarbij je twintig slides hebt die elk twintig seconden wordt getoond. Hierdoor duurt de presentatie in totaal zes minuten en veertig seconden. Het doel hierachter is dat je niet ontzettend lange presentaties krijgt, maar korte creatieve presentaties die to the point zijn | |||
===E-id als community=== | |||
E-id kan in feite ook als een Community of Practice worden gezien. Als E-id hebben we een gemeenschappelijke doel en passie die ons samenbind: het schrijven van innovatieve software met behulp van java code. Met behulp van onze kennis proberen we klanten te helpen met innovatieve ICT oplossingen. | |||
==Brainstorm== | ==Brainstorm== |
Huidige versie van 30 aug 2008 om 19:23
Een pecha kucha over kennis waarbij de begeleidende tekst telkens een minisage is.
Kennis Pecha Kucha van Minisages
Doel
Het doel van deze presentatie is om aan de hand van de theorie van kennis en leren te bekijken hoe we innovatiever met Confluence kunnen omgaan. In het dit eerste gedeelte schep ik een context waarna we in het tweede gedeelte concreet gaan kijken naar het gebruik van Confluence.
Wat is Kennis?
Wat is kennis? Kennis is dat wat geweten en toegepast wordt door de mens, een machine of de maatschappij als geheel. Vaak wordt er een onderscheid gemaakt tussen impliciete en expliciete kennis. Expliciete kennis is kennis die je makkelijk kan opschrijven in bijvoorbeeld Confluence of een boek. Een boek op zichzelf is echter geen kennis, het representeert kennis. Je moet er ‘iets’ mee doen om het toe te passen. Dit wordt impliciete kennis genoemd.
Wat is leren
Etienne Wenger bedacht een leerarchitectuur die hij Communities of Practice noemt. Een Community of Practice is een groep mensen die een bepaalde interesse, probleem of passie delen en door interactie hun kennis hierover uitwisselen. Zoals je ziet bestaat deze leerarchitectuur uit vier onderdelen.
Practice
Practice heeft betrekking op gezamenlijke activiteiten, waarbij al doende wordt geleerd. Zie bijvoorbeeld deze Afrikaanse stam die een bepaalde dans onder de knie probeert te krijgen. Een ander voorbeeld zijn de iPhone workshops die eerdaags gegeven worden.
Pair programming
Dit is ook een goed voorbeeld van Practice: pair programming. Twee programmeurs zitten achter een computer te werken aan dezelfde stuk code. De een is degene die het toetsenbord bediend en de code dus daadwerkelijk schrijft. De tweede heeft een meer controlerende en vooruitdenkende taak.
Community
Community heeft betrekking op elkaar leren kennen en gemeenschapsvorming, waardoor het verantwoordelijkheidsgevoel wordt versterkt. Neem bijvoorbeeld deze game community. Mensen leren elkaar kennen door tegen elkaar te gamen en door tips en tricks met elkaar uit te wisselen. Een ander voorbeeld is de Flex Usergroup community waar sommigen van jullie lid van zijn.
Identity
Deelnemers ontwikkelen een gemeenschappelijke taal en gaan uitstralen waar ze trots op zijn. Hierdoor ontstaat er een identiteit. Hierbij kan je denken aan het oranjegevoel tijdens Koninginnedag, maar ook aan "The way to go" slogan of het woord innovatie waarmee E-id geassocieerd wil worden.
Meaning
Door uitwisseling van kennis en ervaring ontstaan nieuwe gezamenlijke formuleringen, interpretaties, definities ofwel betekenissen. Met behulp van deze Pecha Kuch presentatie probeer ik ook een soort context te creeeren die we in het tweede gedeelte nodig hebben om betekenis te geven.
Belang van Kennis en leren
Waarom is kennis en leren zo belangrijk? We leven tegenwoordig in een snelle wereld. Business die snel verandert, globalisering, nieuwe technologieën, innovatie, bottom-up management. Dit zijn allemaal voorbeelden die leiden tot hogere eisen aan het kennisniveau van de organisatie. Om dit hogere kennisniveau te bewerkstelligen zullen organisaties structureel aan kennisborging moeten doen.
Gisteren: Web 1.0
Die kennisborging kunnen we faciliteren met internet technologie. Zoals je ziet op het plaatje heeft er in de afgelopen jaren een ontwikkeling plaatsgevonden van het web. We begonnen in de jaren negentig met Web 1.0: het klassieke internet waarbij iemand iets op internet publiceerde en anderen dit konden lezen.
Nu: Web 2.0
Nu bevinden we ons in de web 2.0 periode. Gebruikers hebben door tools zoals wikis en weblogs de mogelijkheid om zelf content te creeeren en publiceren. Doordat gebruikers met deze tools snel en makkelijk met elkaar in contact treden kan er kennis worden uitgewisseld. Web 2.0 is daarom in de basis een sociale ontwikkeling.
Metadata
Groeiende informatiestromen, overload aan informatie, het wordt een puinhoop. Het wordt steeds moeilijker om de juiste informatie te vinden en de productiviteit neemt af. Om informatie toch vindbaar te maken en te voorzien van betekenis, is het belangrijk om te taggen. Een tagcloud maakt het mogelijk snel en eenvoudig informatie te ontsluiten.
Taxonomie
Van oudsher proberen we informatie al op een bepaalde manier te structureren. Dit proberen we meestal via een boomstructuur te doen wat een taxonomie wordt genoemd. In Confluence maken we ook gebruik van taxonomieen. De meeste space pagina's worden gestructureerd in de fases van het ontwikkelproces.
Folksonomie
Met stip op nummer één is de folksonomie. Duizenden mensen hangen eigen trefwoorden aan blogpostings, bookmarks, filmpjes en muziek en scheppen zo een taxonomie goed aansluit bij het huidige taalgebruik en de cultuur. Het volk heeft het voor het zeggen, tagt zich te pletter, bundelt ze en leert elkaar kennen.
De Long Tail
Een economisch model die veel zaken rondom Web 2.0 kan verklaren is de Long Tail. In essentie komt deze theorie erop neer dat producten waar weining vraag naar is een groter aandeel in de markt innemen dan de producten waar wel veel vraag naar is. Door Web 2.0 kan iedereen een producent zijn en zo inspringen in niche markten.
Esmee Denters
Esmee Denters is een voorbeeld van de Long Tail. Er had nog nooit een cd van haar in de winkels gelegen maar door een filmpje op youtube te plaatsen is ze toch wereldberoemd geworden. Het internet biedt een oneindige schapruimte voor niche producten zonder beperkt te worden door fysiek ruimtegebrek.
Morgen: Web 3.0 Semantic Web
Zowel bij taxonomie als folksonomie hebben we het over metadata. Data over data. Bits die iets zeggen over bits. Die metadata inspireerde Sir Tim Berners-Lee, de geestelijke vader van Web 1.0, om het Semantic Web leven in te blazen, een universeel medium voor de uitwisseling van kennis door machines.
Verschil tussen Web 2.0 en Web 3.0
Het huidige web is vooral een web van documenten. Het semantic web geeft betekenis aan entiteiten in webpagina's en relaties tussen entiteiten en maakt deze beschikbaar voor het hele internet. De betekenis van entiteiten blijft dus niet beperkt tot een enkele webapplicatie. Door semantische databases met elkaar te koppelen wordt dit mogelijk.
Voorbeeld Paris
Neem bijvoorbeeld de woorden Paris Hilton. De meeste mensen zullen waarschijnkijk aan deze dame denken in plaats van het Hilton Hotel in Parijs. De betekenis, oftewel de semantiek, van de twee woorden kan verschillend worden opgevat. Wanneer het web begrijpt dat je het hotel bedoeld, kunnen er aanvullende diensten worden aangeboden zoals vliegtickets. Dit maakt het web nog waardevoller.
Tot slot
We gebruiken Confluence nu al twee jaar voor de vastlegging van onze kennis rondom projecten maar we gebruiken het eigenlijk al twee jaar op dezelfde manier. Het kan geen kwaad om eens kritisch te kijken naar het gebruik van Confluence want stilstand is achteruitgang. En dat is iets waar we ons tegen moeten wapenen!
Backup Slides
Lifehacking
Wisdom of the Crowds
Communities
Impliciete Kennis (tacit)
Expliciete Kennis
Long Tail
Taxonomie
Moderate Truck Number
Gezel en Meester
Conventies zijn je Vrienden
Vrije Structuur
Pattern Language
Excellence Guides
Pair Programming
The One Machine
Het Internet benadert ondertussen de rekenkracht van een enkelvoudig menselijk brein. Kevin Kelly nodigt je uit te tappen uit de rekenkracht van de 12 mijloen teraflop handcomputer: The One Machine. Brein versus One Machine: 100 miljoen megabytes versus 85.000 miljoen megabytes, en 100 miljard synapses versus 57 miljard hyperlinks. Oef.
Wijsheid
Wat is leren
Je impliciete kennis zit opgesloten in je vaardigheden die je nodig hebt om je kennis toe te passen. Deze vaardigheden doe je op door ervaring, door dingen uit te proberen en door te kijken naar andere, meer ervaren mensen. Dit proces van vaardigheden opdoen noemen we een leerproces.
Social bookmarking
Een ander belangrijk web 2.0 concept is social bookmarking waarbij favoriete internetpagina’s gedeeld kunnen worden. Naast het internetadres kan er ook weer metadata worden toegevoegd in de vorm van tags. De meerwaarde van social bookmarking zit hem in de kracht van het grote getal. Alle bookmarks tezamen vormen een grote collectieve repository die met elkaar gedeeld en in relatie gebracht kunnen worden met bookmarks van anderen.
Introductie
Goedeavond allemaal. Welkom bij deze presentatie over kennis en leren en ook experimenteren. Naast dat deze sessie wordt gefilmd en ik een microfoon draag, geef ik deze presentatie ook op de Pecha Kucha manier. Pecha Kucha is een concept waarbij je twintig slides hebt die elk twintig seconden wordt getoond. Hierdoor duurt de presentatie in totaal zes minuten en veertig seconden. Het doel hierachter is dat je niet ontzettend lange presentaties krijgt, maar korte creatieve presentaties die to the point zijn
E-id als community
E-id kan in feite ook als een Community of Practice worden gezien. Als E-id hebben we een gemeenschappelijke doel en passie die ons samenbind: het schrijven van innovatieve software met behulp van java code. Met behulp van onze kennis proberen we klanten te helpen met innovatieve ICT oplossingen.