Kennis

Uit Aardnoot
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


Een pecha kucha over kennis waarbij de begeleidende tekst telkens een minisage is.

Kennis Pecha Kucha van Minisages

Introductie

Goedeavond allemaal. Welkom bij deze presentatie over kennis en leren en ook experimenteren. Naast dat deze sessie wordt gefilmd en ik een microfoon draag, geef ik deze presentatie ook op de Pecha Kucha manier. Pecha Kucha is een concept waarbij je twintig slides hebt die elk twintig seconden wordt getoond. Hierdoor duurt de presentatie in totaal zes minuten en veertig seconden. Het doel hierachter is dat je niet ontzettend lange presentaties krijgt, maar korte creatieve presentaties die to the point zijn

Doel

Doel.png

Als jullie vragen hebben, schrijf ze alsjeblieft op en dan kunnen jullie ze over zes minuten en veertig seconden vragen. Het doel van deze presentatie is om te kijken waar we nu staan op het gebied van kennismanagement en waar we mogelijk nog kunnen verbeteren. Deze sessie is opgebouwd uit drie delen. In dit eerste deel schets ik een theoretisch context over kennis en leren. In het tweede gedeelte gaan we interactief met elkaar praten hoe we mogelijke verbeteringen kunnen doen op het gebied van kennismanagement. In het derde gedeelte zal ik een beeld schetsen waar we in de toekomst naartoe gaan met kennis en leren (web 3.0).

Wat is Kennis?

Kennis.png

Wat is kennis? Kennis is dat wat geweten en toegepast wordt door de mens, een machine of de maatschappij als geheel. Vaak wordt er een onderscheid gemaakt tussen impliciete en expliciete kennis. Expliciete kennis is kennis die je makkelijk kan opschrijven in bijvoorbeeld Confluence of een boek. Een boek op zichzelf is echter geen kennis, het representeert kennis. Je moet er ‘iets’ mee doen om het toe te passen. Dit wordt impliciete kennis genoemd.

Wat is leren

CoP.png

Etienne Wenger bedacht een leerarchitectuur die hij Communities of Practice noemt. Een Community of Practice is een groep mensen die een bepaalde interesse, probleem of passie delen en door interactie hun kennis hierover uitwisselen. Zoals je ziet bestaat deze leerarchitectuur uit vier onderdelen.

Practice

African community.png

Practice heeft betrekking op gezamenlijke activiteiten, waarbij al doende wordt geleerd. Zie bijvoorbeeld deze Afrikaanse stam die een bepaalde dans onder de knie probeert te krijgen.

Community

Gamescommunity.jpg

Community heeft betrekking op elkaar leren kennen en gemeenschapsvorming, waardoor het verantwoordelijkheidsgevoel wordt versterkt. Neem bijvoorbeeld deze game community. Mensen leren elkaar kennis door tegen elkaar te gamen en door tips en tricks met elkaar uit te wisselen.

Identity

Koninginnedag.jpg

Deelnemers ontwikkelen een gemeenschappelijke taal en gaan uitstralen waar ze trots op zijn. Hierdoor ontstaat er een identiteit. Hierbij kan je denken aan het oranjegevoel tijdens Koninginnedag, maar ook aan "The way to go" slogan of het woord innovatie waarmee E-id geassocieerd wil worden.

Meaning

Door uitwisseling van kennis en ervaring ontstaan nieuwe gezamenlijke formuleringen, interpretaties, definities ofwel betekenissen.

Belang van Kennis en leren

Waarom is kennismanagement belangrijk? Complexe snel veranderende bedrijfsprocessen, wederzijdse afhankelijkheden tussen organisaties, internationalisering van markten, de noodzaak van innovatie en toepassing van nieuwe technologieën en de toename van verantwoordelijkheden op lagere niveaus zijn allemaal voorbeelden van ontwikkelingen die hogere eisen stellen aan het kennisniveau van de organisatie. Om dit hogere kennisniveau te bewerkstelligen zullen organisaties dus structureel aan kennisborging moeten doen.

Gisteren: Web 1.0

Web 1.0 wordt aangeduid als de eerste fase van het internet in de jaren negentig. Gedurende deze periode was er vooral sprake van eenrichtingsverkeer. Iemand publiceerde iets op een website en anderen konden dit lezen. Websites werden dus vooral door de eigenaar voorzien van content.

Nu: Web 2.0

Op dit moment bevinden we ons in de web 2.0 periode waarbij er een verschuiving is naar user generated content. Gebruikers hebben door nieuwe tools zoals wikis en weblogs de mogelijkheid om zelf content te creeeren en publiceren. Het grote voordeel van web 2.0 technieken is dat gebruikers snel en makkelijk met elkaar in contact kunnen treden en dat is juist een van de voorwaarden om (impliciete) kennis met elkaar uit te wisselen. Web 2.0 is daarom in de basis een sociale ontwikkeling.

Folksonomie

Web 2.0 Map.png

Met stip op nummer één is de folksonomie. Duizenden mensen hangen eigen trefwoorden aan blogpostings, bookmarks, filmpjes en muziek en scheppen zo een taxonomie goed aansluit bij het huidige taalgebruik en de cultuur. Het volk heeft het voor het zeggen, tagt zich te pletter, bundelt ze en leert elkaar kennen.

Metadata

Waarom is tagging belangrijk? Door de steeds maar groeiende informatiestromen ontstaat er een overload aan informatie. Hierdoor wordt het moeilijker om de juiste informatie te vinden en neemt de productiviteit af. Om informatie toch vindbaar te maken en te voorzien van betekenis, is het belangrijk om te taggen. Met behulp van bijvoorbeeld een tagcloud kan snel een eenvoudig informatie worden ontsloten die op dat moment populair is.

Social bookmarking

Een ander belangrijk web 2.0 concept is social bookmarking waarbij favoriete internetpagina’s gedeeld kunnen worden. Naast het internetadres kan er ook weer metadata worden toegevoegd in de vorm van tags. De meerwaarde van social bookmarking zit hem in de kracht van het grote getal. Alle bookmarks tezamen vormen een grote collectieve repository die met elkaar gedeeld en in relatie gebracht kunnen worden met bookmarks van anderen.

Morgen: Web 3.0 Semantic Web

Zowel bij taxonomie als folksonomie hebben we het over metadata. Data over data. Bits die iets zeggen over bits. Die metadata inspireerde Sir Tim Berners-Lee, de geestelijke vader van Web 1.0, om het Semantic Web leven in te blazen, een universeel medium voor de uitwisseling van kennis door machines.

Verschil tussen Web 2.0 en Web 3.0

Voorbeeld Paris

Paris.png

Neem bijvoorbeeld de woorden Paris Hilton. De meeste mensen zullen waarschijnkijk aan deze dame denken in plaats van het Hilton Hotel in Parijs. De betekenis, oftewel de semantiek, van de twee woorden kan verschillend worden opgevat.



Backup Slides

Lifehacking

Wisdom of the Crowds

Huidig gebruik Confluence

Communities

Impliciete Kennis (tacit)

Expliciete Kennis

Long Tail

Taxonomie

Moderate Truck Number

Gezel en Meester

Conventies zijn je Vrienden

Vrije Structuur

Pattern Language

Excellence Guides

Pair Programming

The One Machine

Onemachine.png

Het Internet benadert ondertussen de rekenkracht van een enkelvoudig menselijk brein. Kevin Kelly nodigt je uit te tappen uit de rekenkracht van de 12 mijloen teraflop handcomputer: The One Machine. Brein versus One Machine: 100 miljoen megabytes versus 85.000 miljoen megabytes, en 100 miljard synapses versus 57 miljard hyperlinks. Oef.

Wijsheid

Hypercortex.jpg

Wat is leren

Je impliciete kennis zit opgesloten in je vaardigheden die je nodig hebt om je kennis toe te passen. Deze vaardigheden doe je op door ervaring, door dingen uit te proberen en door te kijken naar andere, meer ervaren mensen. Dit proces van vaardigheden opdoen noemen we een leerproces.


Brainstorm

Maurice-kennis-1.jpg

Maurice-kennis-2.jpg