Het geld van de toekomst/Het concept

Uit Aardnoot
< Het geld van de toekomst
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 12 mrt 2009 om 18:26 (Nulde versie)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Een voorbeeld van een geïntegreerd ontwerp voor een munteenheid: Commonweal Inc. in Minneapolis

Het geld van de toekomst (267)
Bernard Lietaer

Voordelen van de benadering met dubbele munteenheid

In het geval van Minneapolis worden twee munteenheden gebruikt: gewone US dollars en C$D. C$D is een acroniem voor Community Service Dollars. De rekeneenheid is 1 C$D = 1 US dollar en een uur dienstverlening wordt gewaardeerd op 10 C$D.

Het scheppingsproces van C$D begint bij het bedrijfsleven. Bijna alle ondernemingen hebben capaciteit over om te kunnen omgaan met het hoogseizoen of drukke uren. Deze vrije capaciteit is daardoor het grootste deel van de tijd onbenut: bioscopen in de middag, zelfs het populairste restaurant in de vroege avonduren, ontspanningsoorden gedurende de week. Ook de meeste productieprocessen kunnen vaak een paar uur extra draaien, waarbij de marginale kosten een fractie van de normale kosten zijn. Een meubelmaker of een kledingfabrikant kan bijvoorbeeld tegen lage marginale kosten extra exemplaren maken, en doet dat ook vaak. Maar heel vaak wordt zulke extra capaciteit gewoon niet benut. De meer ondernemende bedrijven proberen vaak iets extra’s te verdienen door overtollige voorraad te dumpen door barter of met extra korting. Voor veel soorten ondernemingen is dit een heel gewone manier van zakendoen, van hotelkamers tot twee-halen-één-betalen, van textiel tot sportartikelen.

In Minneapolis hebben ondernemingen een extra mogelijkheid: meedoen met het Commonweal Community Herocard-programma en C$D accepteren. (Een restaurant kan bijvoorbeeld besluiten om tot maximaal 50% van de rekening van een klant vóór 19.00 uur in C$D te accepteren, in plaats van de gebruikelijke twee-voor-één-prijs korting voor vroege eters. Een bioscoop kan tot 90% in C$D accepteren voor een middagvoorstelling, omdat de marginale kosten voor toeschouwers als men een film gaat draaien in feite nul zijn zolang er nog plaatsen beschikbaar zijn).

De C$D worden uitgegeven aan non-profitorganisaties die diensten aan de gemeenschap verlenen en die daarmee hun vrijwilligers betalen.

Een belangrijk aspect van de benadering in Minneapolis is dat de C$D verdwijnt nadat hij bij een onderneming is ingeleverd, verdwijnt (in dit opzicht zijn C$D gelijk aan Frequent Flyer miles of kortingscoupons). Nieuwe C$D worden dan uitgegeven als betaling voor nieuwe diensten aan de gemeenschap. Dit beperkt de problemen die zich kunnen voordoen bij het bepalen van de hoeveelheid geld die moet worden uitgegeven, gegeven het feit dat ze na elk gebruik zichzelf vernietigen.