Het geld van de toekomst/Betalingssystemen
← | → |
Op zijn beurt heeft de opkomst van handel op het net tot een geheel nieuwe golf van geldtoepassingen geleid.
De verwachte bonanza is enorm. PriceWaterhouse schat dat tegen het jaar 2000 het aantal internetburgers gestegen zal zijn tot 168 miljoen en dat zij ongeveer $175-200 miljard aan goederen en diensten via het net zullen kopen. Een enquête onder zakenmensen door Forrester Research leidde tot voorspellingen dat in 2002 de internethandel alleen al tussen ondernemingen $300 miljard zal bedragen. International Data, een onderneming voor marktonderzoek, schat dat de interneteconomie—die on-linewinkelen, business-to-business-aankopen en adverteren omvat—in 1998 $200 miljard bereikte en zal stijgen tot $1 biljoen tegen 2002. Geen wonder dat iedereen geïnteresseerd is in het scheppen van systemen voor cyberbetalingen.
De gevolgen van dit alles zijn moeilijk te doorgronden. Voor sommige ondernemingen is het internet al hun grootste verdeelpunt geworden. Best Western’s website bijvoorbeeld werd al in 1996 haar beste vertegenwoordiger, door 48.000 hotelovernachtingen met een waarde van $3,5 miljoen te genereren. De website van Dell Computers registreerde al in het eerste kwartaal van 1997 een dagelijks verkoopvolume van meer dan $1 miljoen, met pieken van $6 miljoen per dag in de vakantieseizoenen. De website van Cisco incasseert op een gemiddelde dag meer dan $2,3 miljoen. Zo’n website is de droom van elke distributeur: een winkel zonder huurkosten, geen werknemers, zelfs een lamp is niet nodig; de klanten vullen zelf hun orders en opdrachten voor vooruitbetaling in; en de opdrachten komen 24 uur per dag en 365 dagen per jaar binnen. Bovendien kunnen de ondernemingen al hun tussenpersonen overslaan en de kosten van het houden van voorraden gereed product elimineren: zij produceren en versturen direct volgens de specificaties van de op het net geplaatste opdracht.
De detailhandelaar die bankier werd: de Tesco Clubcard
Tesco, een van de grootste detailhandels in het Verenigd Koninkrijk, voerde een opmerkelijk succesvol programma voor klantentrouw in, dat zijn concurrenten ertoe dwong om dat voorbeeld te volgen. Men zegt dat de Tesco Clubcard Tesco helpt bij het inhalen van zijn rivaal Sainsbury als meest succesvolle detailhandelsketen van het Verenigd Koninkrijk.
Leden van de Tesco Clubcard verdienen een ‘punt’ voor elk pond dat zij uitgeven. Deze ‘punten’ worden gespaard door middel van tegoedbonnen en coupons voor bepaalde producten. Hierdoor zag Tesco in 1998 zijn aantal klanten met een derde toenemen. Eén op elke drie huishoudens in het Verenigd Konrinkrijk is nu lid en hun tijdschrift Clubcard is in Europa het klantentijdschrift met de grootste verspreiding.
Sinds 1999 voorziet het plan ook in een ‘sleutel’ voor elke aankoop van 25. Als ze 100 sleutels hebben, krijgen klanten een korting van maximaal driekwart van de normale prijs op aanbiedingen via de Clubcard.
Tesco Personal Finance is een zeer belangrijk element in deze mengeling en concurreert direct met gewone banken door de betere kwaliteit van de dienstverlening aan klanten. 81/2 miljoen leden krijgen een kwartaaloverzicht, met 100.000 verschillende en gepersonaliseerde items. Tesco berekent zijn klanten geen vergoeding als ze geld opnemen bij de 350 geldautomaten die in het hele Verenigd Koninkrijk zijn opgesteld. Elke winkel voorziet ook in brochures en een gratis telefoondienst voor andere financiële producten, zoals rentedragende spaarrekeningen, leningen, verzekeringen, pensioenen en een VISA-kaart.
In aanvulling op een trouwe-klanten-kaart dient een Clubcard Plus als bankdienst voor alle doeleinden, waarbij de leden voor elk pond dat zij uitgeven twee Clubcardpunten krijgen, twee keer het gebruikelijke aantal.