Het geld van de toekomst/Epiloog en Voorspel

Uit Aardnoot
< Het geld van de toekomst
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 11 mrt 2009 om 09:58 (Nulde versie)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Conclusie

Het geld van de toekomst (381)
Bernard Lietaer

Een Algemene introductie over de wijze waarop geld werkt

‘De grote uitdaging van het Moderne Tijdperk is niet het vernieuwen van de wereld, maar het vernieuwen van onszelf.

Wees de verandering die u in de wereld wilt zien.’

Mahatma Gandhi

‘Een probleem kan niet worden opgelost met hetzelfde soort denken waardoor het is ontstaan.’

Albert Einstein

‘Wij zien de dingen niet zoals zij zijn.

Wij zien de dingen zoals wij zijn.’

Anaïs Nin

De mensheid en de planeet aarde staan op een splitsing van wegen.

De volgende twintig jaar zullen een onherstelbaar verlies aan biodiversiteit en een achteruitgang van de kwaliteit van het leven voor enorme aantallen mensen laten zien; óf we zijn doorgeschoven naar de volgende stap van onze evolutie. Gegeven de opmerkelijk motiverende kracht van het geld kunnen we, door het geldsysteem te veranderen, langzaam maar zeker de richting waarin we ons begeven veranderen zonder dat we miljarden mensen geheel opnieuw moeten opvoeden of hun gedrag moeten reguleren. Dit boek heeft een wegenkaart gegeven om dit te bereiken. Het ging over geld in de wereld om ons heen, door geldstelsels en hun sociale gevolgen te beschrijven.

Maar er is nog een andere dimensie aan de geldkwestie. Om die te ontdekken moeten we een reis maken naar de denkbeeldige wereld van het geld, de wereld die in onze hoofden zit. Deze andere kaart biedt u houvast voor de collectieve emoties die rond het geld werken. Het integreert de symbolen en mythen die actief zijn in de ‘rechterhelft van onze hersenen’, ons onderbewustzijn waar de niet aflatende aantrekkingskracht van het geld zijn opperste bron vindt.

Het is ongebruikelijk dat deze interne en externe ideeën over enig onderwerp met elkaar verbonden worden. Voorzover ik weet is dit de eerste keer dat dit wordt geprobeerd voor het onderwerp geld. Maar het sluiten van de cirkel tussen de buitenwereld en onze innerlijke wereld is toch de rijkste weg naar ons doel. Dan rijzen vragen als:

  • Waardoor wordt in onze samenlevingen het sociale taboe rond geldkwesties verklaard? Hoe zijn seks, dood en geld—de drie voornaamste taboes in onze samenleving—met elkaar verbonden? Waarom is het geld dat u hebt en waar het vandaan komt vandaag een nog groter taboe dan uw seksleven?
  • Waar en hoe is onze hedendaagse obsessie met geld ontstaan?
  • Waarom werden nationale munteenheden op basis van bankschuld gedurende het Industriële Tijdperk zo allesoverheersend en verbreidden zij zich wereldwijd, onafhankelijk van de culturele of politieke context?
  • Waarom zijn er bepaalde emoties—hebzucht en vrees voor schaarste—in ons geldstelsel ingebouwd?*Waarom zien wij nú fundamentele veranderingen in ons geldstelsel, na eeuwen van kritiekloze aanvaarding van conventionele nationale munteenheden?

De voortdurende gelijktijdige veranderingen in de Golf van Waardeverschuiving en de Geldgolf (hoofdstuk 9) bieden vandaag een historisch ongekende gelegenheid om bewust Duurzame Voldoening te scheppen. Het aangrijpen van deze kans zou wel eens onze meest beslissende uitdaging kunnen zijn. Om deze uitdaging aan te gaan kan de opmerking van Wayne Dyer van toepassing zijn:

‘Niemand weet genoeg om een pessimist te zijn.’159