Het geld van de toekomst/Distributie en detailhandel

Uit Aardnoot
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

De negatieve krachten

Het geld van de toekomst (92)
Bernard Lietaer

Goedkoper dan de groothandel?

Reeds nu is het net bezig met het totaal veranderen van de economische verhoudingen van de enorme distributie- en detailhandelssector, verreweg de grootste werkgever. In cyberspace maken steeds meer mensen een vergelijking tussen hun boodschappen doen in de winkel en het boodschappen doen tegen groothandelsprijzen, met niet meer moeite dan het klikken met een muis. Van een detailhandelseconomie met fysieke processen zijn we al behoorlijk op weg naar een groothandelseconomie met digitale processen. Met andere woorden, de oude manier bestond uit het fysiek vervoeren van een product van producent naar groothandel naar detailhandelaar naar finale consument. Op de nieuwe manier handelt de tussenpersoon alleen met informatie, maakt die beschikbaar voor de consument in een begrijpelijke vorm en communiceert hij de orders terug naar de producent die de goederen direct naar de consument stuurt. (De casestudy over Cendant legt dit proces in detail uit in hoofdstuk 4.) Bij zo’n verschuiving blijft niets hetzelfde. De prijs die berekend wordt aan de consument bijvoorbeeld kan een radicaal andere prijs zijn.