Het geld van de toekomst/Geen spiegel
← | → |
Belangrijker nog is het feit dat de massamedia en de politieke discussie, onze spiegel van de samenleving, nog volledig ondergedompeld zijn in de modernistische subcultuur en praktisch alleen dat standpunt weergeven. Als zij ooit verwijzen naar de subcultuur van de Cultureel Creatieven neigen zij ernaar om typisch een karikatuur van de hele groep te geven: de marginale rand van ‘New Agers’, die minder dan 2% van de bevolking (4 miljoen volwassenen) vormen. Als er dus al aandacht aan wordt besteed, herkent de meerderheid van de 53 miljoen Cultureel Creatieven zichzelf ook niet in in dit beeld.
Deze onzichtbaarheid—zelfs voor de leden zelf—is wellicht het meest ongebruikelijke kenmerk van deze nieuwe subcultuur.
Toen het modernisme na de Renaissance in de mode kwam, wisten de ‘moderniseerders’ heel goed dat zij een beweging vormden. Erasmus uit Rotterdam of de Franse Encyclopedisten lieten de media van hun respectieve tijd aandacht besteden aan alles wat zij deden. Door anderen werden zij als beweging herkend en zij kenden ook elkaar. Dit gold zelfs terwijl zij slechts 1 of 2% van de bevolking van hun tijd vormden, vergeleken met de 29% die de subcultuur van de Cultureel Creatieven nu vormt. Als dus ooit de sociaal politieke werkelijkheid van deze trends eindelijk vaste grond onder de voeten zal krijgen, kunnen we een veel snellere verschuiving verwachten dan toen het modernisme geboren werd.