Het geld van de toekomst/‘Groenen’ en ‘Integrerende’ Cultureel Creatieven

Uit Aardnoot
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Geen spiegel

Het geld van de toekomst (359)
Bernard Lietaer

De Cultureel Creatieven: een wereldwijde verschuiving?

Ray gaat verder met te onderscheiden tussen twee soorten Cultureel Creatieven: de ‘Groene’ Cultureel Creatieven en de ‘Kern’ Cultureel Creatieven.

  • Groene Cultureel Creatieven (16% of 30 miljoen mensen in de VS) houden zich vanuit een lekenstandpunt bezig met het milieu en met sociale kwesties. Zij zijn vaak actief op openbaar gebied. Zij richten zich sterk op het oplossen van problemen ‘daar buiten’ en zijn minder geïnteresseerd in persoonlijke verandering.
  • Kern Cultureel Creatieven (13% of 24 miljoen in Rays onderzoek) doen aan persoonlijke ontwikkeling én hebben groene waarden. Zij houden zich serieus bezig met psychologie, geestelijk leven, zelfverwerkelijking, zelfexpressie. Zij vinden het leuk om zich nieuwe ideeën eigen te maken, zijn sociaal bewogen en zijn geïnteresseerd in ecologische duurzaamheid. Twee van de drie Kern Cultureel Creatieven zijn vrouw en dit verklaart het relatieve belang van ‘vrouwenzaken’ in de huidige debatten.