Het geld van de toekomst/De Cultureel Creatieven: een wereldwijde verschuiving?

Uit Aardnoot
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

‘Groenen’ en ‘Integrerende’ Cultureel Creatieven

Het geld van de toekomst (359)
Bernard Lietaer

De Informatiegolf

Er is geen gedetailleerde studie, zoals die van Paul Ray, die de gehele aardbol heeft onderzocht. In september 1997 echter gebruikte het secretariaat van de Europese Unie Rays vragenlijst over waarden teneinde Cultureel Creatieven te herkennen in hun maandelijkse Euro Barometer onderzoek in alle 15 landen (800 interviews per land) en zij vonden tot hun verbazing dat het percentage Cultureel Creatieven in Europa even hoog is als in de VS.

{{{width}}}

Figuur 9.9: Enige wereldwijde indicatoren van verschuivingen van Integrerende Waarden (bron: Gallup International)

In een ander onderzoek, door Duane Elgin, geven alle wereldwijd beschikbare gegevens verder aan dat deze verschuiving inderdaad een wereldwijd fenomeen is. Zijn conclusie: ‘Alles bij elkaar genomen lijken de trends aan te geven dat er een wereldwijde verschuiving in paradigma’s gaande is.’144 De wereldbevolking als geheel loopt, in vergelijking met zowel hun officiële leiders als met hun media, overal voorop. Een wereldwijde meerderheid geeft bijvoorbeeld voorrang aan bescherming van het milieu boven economische groei (zie grafiek A van figuur 9.9) en is bereid daarvoor hogere prijzen te betalen (grafiek B). Er is ook een groeiende meerderheid—overal fel bestreden door fundamentalisten—voor de stellingen dat vrouwen en mannen gelijke kansen zouden moeten hebben en dat meer vrouwen in de politiek zou leiden tot een verbetering van de algemene situatie (grafiek C). Wat misschien het meest verbaast, is dat deze trend zich bijna even sterk voordoet in ontwikkelingslanden als in ontwikkelde landen.

  1. Percentage mensen dat het milieu wil beschermen ten koste van economische groei
  2. Percentage mensen dat bereid is hogere prijzen te betalen om het milieu te bevorderen
  3. Zou het land beter of slechter geregeerd worden als er meer vrouwen in politieke functies zouden zijn?

Elgin noemt nog een andere interessante en te weinig vermelde indicator: een verschuiving naar holistische geneeskunde, weg van de modernistische conventionele geneeskunde. In een studie uit 1993, ‘Unconventional Medicine in the United States’, gepubliceerd in The New England Journal of Medicine,145 concludeerde dr. Eisenberg dat alternatieve therapie in de VS veel meer wordt toegepast dan voorheen werd gerapporteerd. Er worden in de VS in feite meer bezoeken gebracht aan verschaffers van alternatieve therapie dan bezoeken aan alle eerstelijnsdoktoren (425 miljoen tegenover 388 miljoen bezoeken). Een andere studie, die in 1998 in het Journal of the American Medical Association (JAMA) werd gepubliceerd, vond dat de trend sindsdien was versneld, waardoor de directe kosten van alternatieve geneeskunde waren verdubbeld tot tussen $27 en $34 miljard per jaar. In antwoord op deze verschuiving in de vraag van consumenten geeft nu 64% van de medische opleidingen in de VS cursussen in wat gewoonlijk beschreven werd als alternatieve geneeskunde. Het is tekenend dat deze medische praktijken nu erkend worden als complementair aan de conventionele westerse geneeskunde.

In Europa is de trend bij dokters om complementaire geneeskunde toe te passen ‘overweldigend’, aldus een artikel in het magazine Time: ‘62.000 van de 88.000 acupuncturisten in Europa zijn medicus.’146 In Engeland verwijst 42% van alle doktoren routinematig naar een homeopaat. In Frankrijk schrijft een derde van alle huisartsen homeopathische middelen voor, evenals 20% van alle Duitse doktoren. Bij de meeste Europese apothekers wordt nu minstens evenveel plankruimte gewijd aan kruidengeneesmiddelen als aan farmaceutische geneesmiddelen. In Azië begon de belangstelling van de wetenschap en van overheidsinstellingen voor gezondheidszorg voor acupunctuur al in de jaren vijftig. Meer recent nemen andere traditionele benaderingen, zoals de Ayur Vedicgeneeskunde, in populariteit toe, ook weer als aanvulling op westerse modernistische technieken.

Kortom, elk van deze trends afzonderlijk wordt door modernistische opinieleiders vaak afgedaan als een ‘gril’ of een onbelangrijke ‘mode’. Maar als we ze gezamenlijk bezien onthult het patroon een enorme paradigmaverschuiving naar een herwaardering van Yin-waarden in alle aspecten van de samenleving. Het raakt alle gebieden. Het patroon omvat zo’n verscheidenheid van fenomenen als de groeiende zorg om het milieu, holistische gezondheidszorg, de chaostheorie in de fysica, het vervangen van hiërarchische structuren door netwerken (zoals internet en virtuele organisaties), het overbruggen van de cartesiaanse breuk tussen materie en geest en de beweging voor vrouwenemancipatie.

Deze verschuivingen kunnen gelijkelijk bij mannen en vrouwen worden waargenomen. Maar ook nu is weer het meest verbazingwekkende dat het patroon in elk van deze gebieden wordt herhaald terwijl de betekenis van het geheel wordt gemist. Daardoor worden het belang, de snelheid en de schaal van deze mutatie vaak over het hoofd gezien.