Het geld van de toekomst/Kredietmarkten

Uit Aardnoot
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

‘Oud’ en ‘nieuw’ bankieren

Het geld van de toekomst (390)
Bernard Lietaer

Creditcards

Mayer geeft aan dat in de ‘oude tijd’ van twintig jaar geleden, ‘banken zichzelf plachten te beschouwen als adviseurs voor hun klanten’. In feite maakten ze eenvoudigweg gebruik van hun monopolie op informatie van de financiële markt. Toen computers het plotseling voor iedereen mogelijk maakten om directe toegang tot de informatie op de financiële markt te hebben, verschoof de basis onder hun werk. Vele ondernemingen gebruikten deze toegang om hun eigen waardepapieren uit te geven, waarbij ze de banken terzijde lieten liggen.

Traditionele banken konden niet goed met deze enorme verandering omgaan. Sinds 1980 is bijna een derde van de Amerikaanse banken gefuseerd of gewoon verdwenen. In Europa gebeurde een decennium later hetzelfde. Zelfs de overblijvende banken hebben hun aantal medewerkers dramatisch ingekrompen. ‘Bankopeningstijden’ zijn nu geschiedenis geworden. De oorzaak daarvan is de grote verspreiding van geldautomaten, waardoor in iets meer dan een decennium (1983–1993) ongeveer 179.000 menselijke baliebanen (37% van het aantal bankwerknemers) in de VS zijn verdwenen. Deze aanpassing gaat nog steeds door. In een onderzoek uit 1996 schat Deloitte & Touche dat over vijf jaar van nog eens 50% van de huidige bankwerknemers afscheid zal zijn genomen. En dan houdt dit nog niet eens volledig rekening met de invloed van de tweede golf aan computertoepassingen die nu pas begonnen is: de internetrevolutie, het scheppen van een nieuwe cybereconomie en een geheel nieuwe wereld van Open Financiering (Hoofdstuk 3).