Het geld van de toekomst/Nieuw geld

Uit Aardnoot
< Het geld van de toekomst
Versie door Martien (overleg | bijdragen) op 12 mrt 2009 om 12:30 (Nulde versie)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Betalingssystemen

Het geld van de toekomst (97)
Bernard Lietaer

Gevolgen voor banken en financiële diensten

De echte revolutie aan mogelijkheden die door het Informatietijdperk is geschapen, zal duidelijk worden als verschillende soorten munteenheden hetzelfde elektronische pad gaan volgen dat de nationale munteenheden nu banen. De cybersfeer is ook de ideale nieuwe geldgrens, de ideale ruimte met ruim voldoende mogelijkheden voor nieuwe creativiteit rond het geld. Een voorbeeld van deze creativiteit werd in het Verenigd Koninkrijk gegeven door de Tesco Clubcard (zie boven). Maar het gaat nog verder door elkaar heen lopen. Er zijn al luchtvaartmaatschappijen die detailhandelaar worden (Air Miles van British Airways die inwisselbaar zijn voor tegoedbonnen bij Sainsbury’s) of die zich inlaten met telefoondiensten (de nieuwe Senatorkaarten van Lufthansa worden niet alleen gebruikt om vliegtickets te kopen en Frequent Flyer Miles bij te houden, maar worden ook gebruikt om de telefoonrekening, autohuur en andere diensten voor reizigers te betalen). Telefoonmaatschappijen gaan zich bezighouden met betaalsystemen voor de detailhandel (1,2 miljoen draagbare telefoons van France Telecom worden gebruikt om betaling van goederen en diensten te verwerken; in een andere toepassing kan men een frisdrank uit een automaat kopen door met de draagbare telefoon naar die automaat te bellen). De Ierse telefoononderneming verdient meer aan het investeren van de ‘float’—het nog onbestede bedrag op verkochte telefoonkaarten—dan aan de eigenlijke telefoongesprekken.84 Kabeltelevisie wordt een netwerk voor e-commerce (een dienst die nu in Frankrijk door Canal Plus wordt geleverd). In 2003 zullen er, alleen al in Europa, 29 miljoen set-topunits zijn die werken op een smartcard, tien keer zoveel als er terminals in winkels zullen zijn.85 Smartcards in Zambia hebben al programma’s voor tien verschillende soorten munteenheden. Alle nieuwe pc’s die in het jaar 2000 worden geproduceerd, hebben een ingang voor een smartcard en alle smartcards gebruiken hetzelfde Multos-platform, zodat u steeds wanneer dat nodig is kunt downloaden, bijvoorbeeld een Parijse metro- of een Eurostar-toepassing, een plaatselijk programma van de uitleenbibliotheek, betalingen voor de wasserette, gegevens over de gezondheidsverzekering of wat er voor nodig is om de kaart te veranderen in een Italiaanse telefoonkaart. Kortom, draagbare telefoons, kabeltelevisie, computers, smartcards, complementaire munteenheden en traditionele betaalsystemen beginnen in elkaar over te lopen en scheppen in dat proces een nieuwe geldwereld.86

Waarom zouden we mogen verwachten dat een van de meest in het oog springende erfenissen van het Industriële Tijdperk—onze nationale munteenheden—ongevoelig voor verandering zou blijven? Zelfs bankiers, zoals John Reed, directievoorzitter van Citibank, geven toe dat ‘bankieren het toepassen van een beetje software op een intelligent netwerk zal worden’.87 De fusie in 1998 tussen Citibank en Travellers Insurance bewijst dat hij dat meent. Ook de integratie van Frequent Flyerpunten met de traditionele creditcards die op guldens zijn gebaseerd, tonen de trend naar de toekomst. 40% van de Frequent Flyer Miles wordt nu al feitelijk niet verdiend met vliegen en twee derde van de airmiles van British Airways wordt besteed aan iets anders dan vliegen.